Wednesday, November 14, 2007

Mukadimmah

Segala pujian bagi Allah yang telah menurunkan al-Quran. Firman-Nya dalam surah al-Nahl ayat ke - 89 yang bermaksud :



Selawat dan salam ke atas Rasullullah yang telah diberikan mukjizat al-Quran, panduannya al-Quran, akhlaknya al-Quran dan ketenangan dalam membaca al-Quran. Selawat dan salam juga ke atas kaum keluarga, para sahabat dan tabiin serta ke atas semua yang mengikuti mereka hingga ke hari kiamat.

Sebagai orang Islam, kita telah dimuliakan oleh Allah dengan diberikan kepada kita kitab yang paling hebat di bawah pimpinan Nabi yang paling unggul iaitu Nabi Muhammad s.a.w.

Allah s.w.t telah menurunkan al-Quran untuk menjadi petunjuk ke jalan yang lurus untuk mencapai keredhaan-Nya. Firman Allah dalam surah al - Mai'dah ayat 15 - 16:


Al - Quran menjadi 'Nur' daripada Allah untuk kebaikan kepada kita. Antara kelebihan 'Nur' ini ialah ia menjelaskan banyak perkara iaitu menolak kebatilan dan syubhat serta menunjukan kepada kita tentang hidayah Allah.

Dalam ayat ke - 44 surah al - Fussilat pula, Allah berfirman :


Blog ini diwujudkan adalah untuk mendedahkan kepada anda rahsia - rahsia doa dan munajat para nabi dan rasul untuk difahami serta diamalkan. Alhamdullillah ... semoga ini akan mendatangkan manfaat kepada anda sekalian. Namun demikian, ia tidaklah bermakna kesempurnaan kerana asas yang dipegang bersama adalah :"Hanya Kitab Allah (al-Quran) sahaja yang terpelihara daripada kekurangan."

Mudah - mudahan kita dikurniakan kekuatan untuk beramal dengan segala perintah - Nya dan menjauhi segala larangan - Nya dengan mengambil hidayah daripada al - Quran ini. Insyaallah...

No comments: